clear clear clear clear clear clear clear
Joost Maréchal
Home
line
Joost Maréchal
   > Keramist
   > Glazenier
   > Kunstschilder

line
Portfolio
   > Keramiek
   > Glasramen
   > Schilderijen
line
Het atelier
line
Handtekeningen &
merken

line
Biografie
line
Tentoonstellingen
line
Links
line
Blog
line
Contact
line
 
 
  Kunstschilder

Joost Maréchal begint omstreeks 1928 intensief te tekenen. Twee Franstalige tijdschriften vormen de basis voor zijn zelfstudie: Le Dessin à l’Ecole et dans la Famille en A.B.C. In 1929 maakt hij een eerste houtsnede Bomen in de winter die hij met enige trots signeert: ‘De eerste afdruk van mijn eerste houtsnede. 14 Aug. 1929’. De vroegste tekeningen zijn 'naar de natuur', later sluiten ze aan bij het expressionisme.

In juni 1932 voltooit Joost Maréchal zijn studies schilderkunst aan de Sint-Lucasschool in Gent. Twee maanden later schrijft hij zich in aan de Ecole Nationale Supérieure d’Architecture et des Arts Décoratifs van Ter Kameren (La Cambre) in Brussel. Hij volgt er cursussen van het atelier Monumentale Schilderkunst dat onder leiding staat van de expressionistische schilder Gustave Van de Woestyne (1881-1947).

Reeds vanaf de eerste jaren heeft hij de ambitie om zich te bekwamen in het portret, maar hij aanvaardt ook opdrachten voor grafisch werk. Omstreeks 1934 tekent hij voor de Brugse uitgeverij De Bron illustraties voor een achttal moraliserende jeugdboeken.

Hij maakt portretten in houtskool van familieleden en kennissen. De geschilderde portretten die in de oorlogsjaren ontstaan, sluiten aan bij het animisme dat in de jaren 1930 doorbreekt. Ook de landschappen van het platteland rond Heule kunnen animistisch genoemd worden. Zijn liefde voor het landschapschilderij neemt omstreeks 1944 de bovenhand. Maréchal gaat op zoek naar pittoreske zichten en ontdekt het Meetjesland rond Eeklo.
    klik om te vergroten

Nadat hij zich in 1946 definitief in Eeklo vestigt als glazenier-keramist blijft het verlangen om als portrettist erkend te worden.

Op een solotentoonstelling in Galerie Unicum te Brugge in april 1951 presenteert hij niet enkel keramiek maar ook enkele schilderijen en tekeningen. De schilderijen omvatten landschappen en portretten van kinderen en volwassenen. Ze zijn geschilderd in een soort getemperd, harmonieus en gevoelig impressionisme. Maréchal legt in losse toetsen delicaat genuanceerde kleuren op het doek.

In de loop van de jaren 1950 bloeit de carrière van Maréchal als glazenier en keramist. De drang om ook als kunstschilder naam te maken neemt af. Vanuit de artistieke foto’s van eigen keramiek, groeit zijn belangstelling voor fotografie als creatief medium en zo belandt hij bij film.